Przed wyzwaniem budowy lub kupna garażu stanie kiedyś każdy posiadacz samochodu. Jednak bogactwo modeli garażu i szeroki wybór sprawiają, że nie jest to łatwa decyzja. A gdy już nawet uda nam się wybrać idealny model, trzeba go jeszcze zbudować. Jak to zrobić i nie zwariować podpowiadamy w poniższym artykule.
Wszyscy zdajemy sobie sprawę jak szkodliwy wpływ na kondycję samochodu ma pogoda. Opady atmosferyczne, wahania temperatur czy klęski naturalne jak huragan lub gradobicie mogą zniszczyć nasz samochód. Po za tym dodatkowe niedogodności wynikające z braku garażu to przymus odśnieżania szyb zimą lub bardzo wysokie temperatury we wnętrzu auta latem. Czynniki pogodowe przyspieszają niszczenie samochodu, korozję blach lub murszenie elementów gum, dlatego każdy kierowca, który ceni swoje auto wie, jak ważnym dla niego i jego samochodu budynkiem będzie garaż.
Aby ułatwić Państwu wybór odpowiedniego modelu, poniżej dokonujemy porównania właściwości dostępnych modeli. Nasz faworyt to garaż drewniany!
Gdy planujemy budowę garażu lub innej budowli musimy zorientować się, jak zrobić to zgodnie z prawem. Od dnia 28 czerwca 2015 roku obowiązuje ustawa nowelizująca Prawo budowlane z dnia 7 lipca 1994 roku. Obecnie zniesiono pozwolenie na budowę, dla obiektów, których powierzchnia nie przekracza 35 m², a w tym m.in.: wolno stojącego (parterowego) budynku gospodarczego, GARAŻU, altany, ganku i ogrodu zimowego oraz wolnostojącego (parterowego) budynku rekreacji indywidualnej-domku letniskowego. Dotyczy to również budowy wiaty, której powierzchnia z kolei nie przekracza 50 m², odnosi się jednak do budowy obiektów, których obszar oddziaływania nie wykracza poza granice działki, a do granicy sąsiada jest więcej niż 4 m. Zacienienie rzucane przez obiekt natomiast występuje tylko na naszej działce.
Gdy zaprojektowany przez nas garaż zgadza się z wytycznymi z ustawy, możemy zgłosić zamiar rozpoczęcia budowy w Starostwie ( osobiście lub za pośrednictwem poczty). Starostwo ma 30 dni na zgłoszenie sprzeciwu, jeżeli tego nie zrobi, możemy rozpocząć budowę. Wcześniej nie mamy prawa wykonywać żądnych prac budowlanych.
Aby wykonać montaż samodzielnie musimy posiadać wiedzę przynajmniej na poziomie podstawowym. Dodatkowo musimy postarać się o przynajmniej dwie osoby do pomocy, wyposażyć w narzędzia. Dlatego warto rozważyć wariant z montażem. Jeżeli nie mamy możliwości samodzielnego montażu zawsze możemy poprosić o pomoc fachowców.
– do wyboru jako podłoże mamy : posadzkę betonową, kostkę brukową, kostkę betonową, podłogę drewnianą; istotne podczas wyboru materiału na podłogę jest sprawdzenie jego wytrzymałości,
– posadzkę układamy na podłożu oczyszczonym i wyrównanym, w razie konieczności również oczyszczonym,
– jeżeli jest to wylewka betonowa to ustawimy szalunek,
– przed przygotowaniem podłogi musimy znać dokładne wymiary garażu, przemyśleć i rozplanować jego układ, do wyboru mamy garaż na jedno lub więcej aut, dodatkowo możemy zaplanować strefę gospodarczą,
– wszystkie elementy konstrukcyjne powinny zostać zaimpregnowane przed rozpoczęciem ich skręcania; lakierowanie pojedynczych elementów jest łatwiejsze i daje pewność, że preparaty impregnujące przed montażem będą utwardzone i zaschnięte.
– montaż ścian rozpoczynamy od ułożenia PODWALINY, jest to pozioma belka, ułożona na posadzce, zamontowana do podłoża za pomocą kotew metalowych. Dodatkowo podwalinę układamy na izolacji poziomej wykonanej z podwójnej warstwy papy. Kotwy użyte do montażu mają średnicę nie mniejszą niż 12 mm, rozmieszczone w rozstawie nie większej niż 1,20 m.
– podwalina jest szerokości słupów ustawionych na niej,
– podwalina jest ustawiona równo z licem fundamentu, lub ewentualnie wystaje przed lico fundamentu o maksymalnie 1/3 swojej szerokości,
– kolejnym elementem ustawianym na podwalinie są SŁUPY – mocowane za pomocą metalowych kątowników lub odpowiednich gwoździ.
– na szczycie słupów montujemy OCZEP, który wieńczy słupy, poprawia ich stabilność,
– elementem zwiększającym stabilność konstrukcji są również ZASTRZAŁY,
– zastrzały to krótsze belki, łączące słupy w narożnikach budynku z oczepem, zmontowane pod odpowiednim kątem,
– montując konstrukcję ścian planujemy OTWORY pod stolarkę okienną
– poszczególny otwór okienny składa się z pary krótszych słupków, umieszonych na górze i dole, w odstępie jednakowym jak pozostałe słupy konstrukcji ścian,
– okna w garażu pełnią istotne funkcje – dają możliwość doświetlenia pomieszczenia i wywietrzenia,
– BRAMA GARAŻOWA – to jeden z ważniejszych elementów funkcjonalnych w garażu, a rozwiązania bram garażowych w konstrukcjach z drewna, dostępne na rynku to następujące modele :
*konstrukcja garażu z drewna z bramą dwuskrzydłową i dodatkowym zapleczem gospodarczym, to funkcjonalne powiązanie garażu i składziku na narzędzia.
* konstrukcja w formie wiaty –to połączenie dwóch miejsc parkingowych, składziku narzędzi i zadaszenia ogrodowego, czyli wszystkiego co niezbędne. Całość zadaszona estetycznym zadaszeniem z deski profilowanej.
– kolejnym etapem, po wykonaniu szkieletu konstrukcyjnego ścian, jest montaż OBICIÓWKI, czyli pokrycia ścian deską boazeryjną. Deska ta jest wykonana z drewna sosnowego, impregnowanego, o grubości około 18mm, poszczególne deski montowane są ze sobą poprzez łączenie typu pióro
– wpust. Aby nadać całości estetycznego wyglądu i ładnie wykończyć montujemy listwy.
– pomiędzy obiciówkę wewnętrzna a zewnętrzną montujemy izolację ( wełna mineralna grubości 10mm i folia paraizolacyjna)
– montaż konstrukcji dachowej rozpoczynamy od ustawienia na oczepie ściany konstrukcji z KROKWI. Pomiędzy nie montujemy JĘTKI, całość jest stabilna i wytrzymała. W naszym garażu zaproponowaliśmy dach dwuspadowy, wykończony dachówką. Jako pokrycie dachu zaplanowano dachówkę, dlatego aby zwiększyć nośność konstrukcji montujemy odeskowanie, a na nim łaty, które dają większą przyczepność dachówce. Jest to warstwa, na której umieścimy dachówkę. Dach garażu ze zdjęć to dach dwuspadowy, dachówka w kolorze ceglanym. Zaproponowane pokrycie dachowe jest tylko jedną z nielicznych możliwości, poza modyfikacja koloru czy modelu dachówki, możemy zdecydować się za inny materiał. Po za dachówką na pokrycie dachu możemy zastosować :
– wyposażenie dodatkowe – ORYNNOWANIE – rynną PCV, pozwala na odprowadzenie nadmiaru wody z opadów poza obręb obiektu.
gdy garaż został zmontowany pozostaje nam tylko dokonać montażu stolarki okiennej i bramy garażowej. Na koniec poprawiamy jeszcze ewentualne zarysowania lakieru i możemy już cieszyć się bezpiecznym schronieniem dla naszego samochodu.
Mamy nadzieję, iż zaprezentowana instrukcja ułatwi Państwu samodzielną budowę i wybór odpowiedniego garażu.
Autor artykułu: Artykuł przygotował internetowy sklep meblowy Ogrodolandia. Sklep oferuje min. wiaty i garaże drewniane wykonywane pod wymiar: ( http://ogrodolandia.pl/garaze ). |
© All rights reserved. Created with Voxel